سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آن که با دست کوتاه ببخشد او را با دست دراز ببخشند [ مى‏گویم : معنى آن این است که آنچه آدمى از مال خود در راه نیکى و نیکوکارى بخشد ، هرچند اندک بود خدا پاداش آن را بزرگ و بسیار دهد ، و دو دست در اینجا دو نعمت است و امام میان نعمت بنده و نعمت پروردگار فرق گذارد ، نعمت بنده را دست کوتاه و نعمت خدا را دست دراز نام نهاد ، چه نعمتهایى خدا همواره از نعمتهاى آفریدگان فراوانتر است و افزون چرا که نعمتهاى خدا اصل نعمتهاست و هر نعمتى را بازگشت به نعمت خداست و برون آمدن آن از آنجاست . ] [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

دسته بندی موضوعی یادداشتها
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :3
بازدید دیروز :0
کل بازدید :22811
تعداد کل یاداشته ها : 12
103/2/14
12:2 ع
موسیقی

 

حتی در کشورهای سرمایه داری و آمریکا و ژاپن و انگلیسی که مهد و قطب سرمایه داری هست نیز سرمایه داران و ثروتمندان آن قاعده را رعایت کرده، و بی اعتناء به افکار عمومی، در قلب مناطق محروم جامعه و پیش چشم مردم گرسنه و فقیر، جشن های  پر زرق و برق و تشریفاتی خود را برگزار نمی کنند.

در پایان هفته ای که صندوق جنجالی و سوال برانگیزمهر رضا(ع) برای پرداخت وام یک میلیون تومانی به زوج های جوان، با حضور جمعی ازمسئولین استان در فرمانداری یزد افتتاح شد، یکی از مجلل ترین و تشریفاتی ترین و گرانترین جشن عروسی های تاریخ یزد، با حضور جمعی از پزشکان و ثروتمندترین افراد جامعه، میان قلب بافت محروم شهر، در باغ دولت آباد برگزار گشت، تا تازه بدوران رسیده های جامعه، بی اعتناء به آنچه که در اطرافشان می گذرد، ثروت و توانایی ولخرجی و اسراف خود را با تمام قدرت، به رخ جامعه و افکار عمومی بکشند.

 

در دو کوچه کم عرض منتهی به باغ دولت آباد و در کنار دیوار خانه های محقر و گلی، و پیش چشم حسرت بار جوانان بیکار و بی امکانات محله، اتومبیلهای گرانقیمت آخرین مدل پارک می شود، و خوش پوشترین زنان و مردان شهر، با جدیدترین و گرانترین مدلهای لباس و مانتو و روسری و کراوات و آرایش، در حالیکه بوی عطر و ادوکلن های گرانقیمتشان فضای کوچه را خوشبو کرده است، با طمانیه و غرور و بدون توجه به دو مجلس روضه خوانی که در دو سوی باغ دولت آباد برپا شده است، و نگاههایی که به آنان خیره مانده، وارد مجموعه دیدنی و خصوصی و انحصاری باغ دولت آباد می شوند.

همزمانی دو مراسم عزاداری و روضه خوانی شلوغ با جشن عروسی تشریفاتی! دربردارنده نکات ظریف بسیاری می باشد، که هیچکس به آن توجه چندانی ندارد. آیا بلند کردن صدای بلند گو مجلس عزاداری و گریه برای حضرت فاطمه(س) یک نوع اعتراض آرام به برگزاری چنین مراسمی در چنین جاهایی نیست؟!

مجموعه خان نشین سابق باغ دولت آباد، به تولیت و مدیریت آقای معزالدینی، بدون در نظر گرفتن شرایط جامعه و موقعیت منطقه، با گرفتن مبلغ سنگینی بابت اجاره و پذیرایی، برای اولین بار محل برگزاری بی سابقه ترین و گرانترین جشن عروسی در یزد می شود، تا فصل جدیدی برای فخر فروشی و برگزاری دیگر جشن و عروسی ها در یزد بازشود.

در حالیکه سالن تشریفاتی و کاخ گونه تالار یزد، با گرانترین غذاها، برای برگزاری جشن های مجلل عروسی ثروتمندان و اؤما بهتران، در بلوار جمهوری و قلب بافت سرمایه داری یزد وجود دارد، و ساخته و تجهیزشده؛ به چه دلیل و با کدام منطق، مجوزبرگزاری جشن عروسی تشریفاتی ثروتمندان یزدی در باغ دولت آباد صادر می شود؟!

ثروتمندان و سرمایه داران و کارخانه داران و تازه بدوران رسیده های یزدی، همچون دیگر ثروتمندان ایرانی، حق دارند تا هر آن گونه که می خواهند و دوست دارند، ازثروت خود استفاده کرده و آن را هزینه و حیف و میل کنند، اما حق ندارند که با شیوه هزینه و خرج و رفتار خود در انظار عمومی، تولید عقده کرده، حساسیت جامعه را برانگیخته، و افکار عمومی را به واکنش وا دارند.

مجموعه موقوفه باغ دولت آباد، که با وام کلان و کم بهره وزارت کشور و همراهی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و شهرداری بازسازی شده، از آثار دیدنی و تفرجگاه مردم یزد است، و خصوصی کردن این باغ و تبدیل آن به مرکز انحصاری و مورد استفاده ثروتمندان، با کدام ازاصول انسانی و اخلاقی و ارزشی  امروز جامعه همخوانی دارد؟!

حتی در نظام گذشته و قبل ازانقلاب نیز اینگونه جشن های عروسی و با این کیفیت و تشریفات و تجملات در یزد برگزار نشده بوده است، در گذشته ثروتمندان یزد قاعده ها را بخوبی رعایت کرده، و مردم عادی و اهالی محل و همسایه ها نیز بدون خجالت، در جشن و سرور و عزای آنان شرکت می کردند!

آیا کارگران کارخانه سرمایه داری که جشن ازدواج پسر دانشجویش را با چنین هزینه و تشریفاتی در باغ دولت آباد برگزار کرد نیز در این جشن شرکت داشتند؟! آیا دهها و صدها و هزاران کارگر بیکاری که ماههاست حقوق نگرفته اند، و کودکانشان، مدتهاست میوه و گوشت نخورده اند نیزسهمی از غذاهای رنگارنگ و مختلف این جشن بردند؟!

ثروتمندان گرامی! سرمایه داران عزیز! لطفا قاعده رعایت کنید! تصویر بی عدالتی و تبعیض را اینگونه عریان و بی پروا نشان ندهید! این به نفع شما نیست!

باور کنید که برخوردارها، رسولیان ها، هراتی ها، و حتی صراف زاده ها نیزاینگونه رفتار و برخورد نمی کردند! و مجیبیان ها، مرتاضها، و احرامیان ها نیز اینگونه رفتار نکردند!

با توجه به اصل دارندگی و برازندگی، میلیونها تومان هزینه برگزاری یک جشن ازدواج می شود، اما همه این میلیونها، خوشبختی این زوج جوان را تضمین خواهد کرد؟! ای کاش که باور می کردیم، مرگ و خوشبختی را با پول میانه ای نیست!

تاریخ! بسیارمجلل تر از این جشن ها را  بیاد دارد، و اما آیا همه ما، فرصت خواندن تاریخ  را داشته ایم؟! این جشن پرشکوه را با همه لحضات آن بیاد داشته باشید. زمان در آینده ثابت خواهد کرد، که اینگونه نمی بایست گستاخانه رفتار کرد. 


90/2/6::: 10:30 ع
نظر()